Jernbaner
For glass i venterom, broer, oppholdrom og rullende materiell, ClearShield Eco-Glass® er den ideelle løsningen for...
renere glass som over tid ser nye lenger
enklere fjerning av de fleste graffiti
for brukeres trygghet
redusere klager fra passasjer
Glass Renovering
Metall oksider, for eksempel støv fra skinner og bremseklosser, samt vanlig atmosfærisk forurensning vil sette flekker og missfarge glass. Rengjøring av slik skitt-oppbygging er svært vanskelig, om ikke umulig. Ikke bare vil skitne glass påvirker utseende, men det også skaper en urent og utryggt image. ClearShield Eco-System® kan renovere glass til et «som-nytt» utseende.
ClearShield® Beskyttelse
ClearShield Eco-Glass® motstår flekker og misfarging, gjør at alle glass ser ut som nytt lenger. Dette resulterer i økt passasjerkomfort og tilfredshet, i tillegg til reduserte krav til vedlikehold.
Jernbaner «Case-Studies»
Bergen Stasjon
Bergen
Det nybygde glassgjerdet, sammensatt av 129 individuelle paneler ca. 1,15m x 2,35m, går ca. 150m langs jernbanesporet mellom Bergen Stasjon og Ulrikentunnelen. Opprinnelig spesifiserte forvaltningsselskapet for jernbaneinfrastruktur «selvrensende» glass for siden som vender mot jernbanesporet. Glassprodusenten var usikker på om dette var egnet for denne type forurensing, så ClearShield® «non-stick», lettrengjørende glassbeskyttelse fikk grønt lys i stedet.
Med flere tiår med glassrenovering, beskyttelse og vedlikeholdserfaring, utførte Stein Solli OverflateXperten påføringen av ClearShield Eco-System® internt før installasjon (selv om glass kan behandles på stedet om nødvendig). Glass beskyttet med dette prisvinnende systemet er oppgradert til ClearShield Eco-Glass® med høyere ytelse. Denne spesielle glasstypen motstår både organisk og uorganisk forurensning, mens «selvrensende» glass ikke er i stand til å bryte ned uorganisk forurensning som bremsestøv fra tog og forurensning. I tillegg, i motsetning til «selvrensende» glass, er ClearShield Eco-Glass® ikke avhengig av sollys eller regnvann for å fungere; overflaten er alltid lettere å vedlikeholde og reduserer rengjøringsfrekvensen, noe som sparer tid og penger. ClearShield Eco-Glass® ser også renere ut lenger ettersom det er mindre oppbygging av smuss. Den er allerede i bruk for jernbaneapplikasjoner i Storbritannia, Nederland og Japan.
Luton Airport Parkway Stasjon
Luton, Storbritannia
Glass på Luton Airport Parkway stasjon måtte ikke bare stri med de vanlige skitne forurensing fra diesel tog, men også uforbrente hydrokarboner fra luftfartdrivstoff avgitt av fra flyene ved å ta av og lande på den nærliggende Luton Airport. Glasset hadde ikke blitt rengjort siden stasjonen åpnet i 1999 så det var en betydelig mengde smuss som var akkumulert. Thameslink Rail, selskapet som driver stasjonen, måtte finne en langvarig løsning. Thameslink kontaktet Ritec i forsøk på å finne løsningen.
​
Ritec's «on-site team» behandlet det meste av glasset på stasjonen, inkludert inngangsfasaden og skurene på plattformen.
Lederen for retail for Thameslink rail sa senere: "Glasset var vanskelig å holde rene,vanlige vindusrengjøring var ikke effektiv og det var kostbart. Vi trengte noe som holdt glassene renere lengre og, om nødvendig, gjorde rengjøringen lettere utføre. ClearShield® var den ideelle løsningen, og jeg vil anbefale det til andre."
< Før renovering og beskyttelse (øverst) og etter
Shin-Hakodate-Hokuto Stasjon
Hokkaido, Japan
Denne stasjonen har blitt gjenoppbygd og svært omfattende utbygd for å betjene fra mars 2016 av, den nordlige terminalen av den nye Hokkaido Shinkansen («Bullet train») linjen. Alle utvendige glassflater (1 800m²) på denne stasjonen er beskyttet med ClearShield Eco-System™, som ble påført glassene i fabrikk.
Tidligere, Hokkaido JernbaneSelskap (JR Hokkaido) spesifiserte biokatalytiske belegg («selvrensende» glass) for glassvinduer og glassvegger på mange nye stasjoner. Imidlertid ble selskapet stadig mer oppmerksom på at denne coatingen ikke fungerte så godt som forventet, særlig under våte og/eller salte forhold, som de nærhet til havet. Faktisk har denne type belegg aldri vært brukt på glass i marinefartøy eller dusjkabinetter, og er heller ikke anbefalt for bygninger nær sjøen. Siden Japan består av store og små øyer, ligger derfor mange jernbanestasjoner ved kysten, og en alternativ teknologi måtte bli funnet.
På den annen side fungerer ClearShield® i alle forhold og miljøer. Den ble opprinnelig spesifisert for å beskytte glass i en rekke stasjoner, inkludert Numanohata (350m²) og Ainosato-Kyoikudai (lite område) i 2007, deretter Shiroishi (1 300m²) i 2010 med gode resultater. Disse vellykkede erfaringer har ført til at JR Hokkaido spesifisere ClearShield® for den nye prestisjetunge Shinkansen stasjonen.